Autoilun historiaa Suomessa

Autojen historia Suomessa

1800 – luvun loppupuolella varakkaat venäläiset vierailivat autoillaan Suomen suurruhtinaskunnassa. Samoin ruotsalaisia tuotteita kuljetettiin autoilla suomeen ja suomen läpi venäjälle. Ensimmäiset varmat todisteet autoista suomessa on vasta vuonna 1899. Tällöin auton, silloisen moottorivaunun, liikkuminen Helsingissä herätti suurta ihmetystä ja asiasta jopa uutisoitiin.

Ensimmäinen automainos julkaistiin sanGAZ-21_(2nd_series)_on_CMSh_in_Lahti,_Finland_(two_cars_front_view)omalehdissä vuonna 1899, mutta nämä muistuttivat lähinnä nelipyöräisiä moottoripyöriä. Suomen ensimmäisen auton tittelin haltijana on pidetty aikaisemmin Hjalmar Linderin Mercedesiä, mutta myöhemmin se vaihdettiin turkulaiselle liikemiehelle Victor Forseliukselle ja hänen Benx Velo Comfortablealle. Auto saapui Lyypekistä vuonna 1900 höyrylaivalla.

Tampereella ensimmäinen auto on liikkunut vuonna 1902 ja ensimmäinen kuorma – auto tuli käyttöön 1903. Toinen enemmän kuuluisuutta ja huomiota saanut pakettiauto oli tervakoskelle hankittu pakettiauto vuonna 1906.

Suomeen tuotiin ensimmäinen linja – auto vuonna 1905 ja se aloitti operoinnin Uudenkaupungin ja Turun välillä. Omnibussi lähti matkaan vain muutama päivä saapumisensa jälkeen ja se rikkoutui kesken matkan.

Autokauppa alkaa

Ensimmäinen autokauppias suomessa on ollut helsinkiläinen Sergei Nikolajedd jr, joka omisti myös autokorjaamon. Myös vuokra – autoja alkoi ilmestymään markkinoille ja niiden määrä kasvoi nopeasti. Vuonna 1910 Helsingissä oli jo 64 vuokra – autoa tarjolla.

1907 vahvistettiin automobiililiikenteen järjestyssääntö joka määräsi autoilijan hakemaan ajoluvan katsastusmieheltä. Ensin sääntö tuli voimaan Helsingissä ja vähitellen se levisi isoimpien kaupunkien kautta koko suomeen.

1910 luvun puolivälissä suomessa oli jo noin tuhat yksityisautoa joista suurin osa Helsingissä. Tienpitoveltollisuus siirrettiin yksityisiltä maanomistajilta valtiolle ja autoliikenteen vaatimia tietöitä aloitettiin tekemään.

1920 luvulla talous lähti nousuun ja samalla autot lisääntyivät huimasti. 1929 autoja oli jo 40 273 kappaletta ja tarve niiden rekisteröinnille ja katsastuksille kasvoi.

Vaikutukset

Autoilun lisääntyessä myös niiden vaikutus ympäristöön lisääntyi esimerkiksi teiden kunnostamisella, mutta myös negatiivisimmilla asioilla kuten onnettomuuksilla. Ensimmäisenä auto – onnettomuutena on pidetty Helsingin Rautatientorilla tapahtunutta tilannetta, jossa auto ajoi päin lyhtypylvästä. Kuski oli ollut juovuksissa ja joutui seurauksena sairaalahoitoon. Vuonna 1931 119 ihmistä kuoli auto – onnettomuuksissa ja niissä loukkaantui 1 047 henkilöä.

 
 

More Posts in